2 kommentarer

Caroline Jensen

11 Jan 2013 16:02

Hej, Minne! Det var väldigt roligt och intressant att läsa din essä. Här är länken till min kommentar: http://senapify.blogg.se/2013/january/essa-review-kommentar-till-minne-berholt.html , hoppas du tycker att den tillför din essä något! =)

MVH Caroline Jensen

Matilda Henrikson

12 Jan 2013 23:36

Hej Minne!

Jag tror det kan vara bra om du försöker ta bort uttrycket “vi”, eftersom man som läsare kan få intrycket av att din essä är vinklad till Korpens eget intresse och inte tillför så mycket för andra. Varför skall andra vilja ta del av din essä, om det känns som att du bara skriver till de anställda på Korpen? :)

Du börjar med att skriva att man bör tänka ut vad man vill nå ut med i sin marknadsföring, vilket är bra! Ett företag bör ha en affärsidé som förklarar varför ett företag finns till och bestämma vilka resurser som bör användas för att uppnå de mål som affärsidén rymmer (Bergström, 2009, s. 50). Men jag får erkänna att jag tappar bort mig när du skriver att “fel företag” har marknadsfört sig, hur menar du där?

Vidare skriver du att det är kanon att använda sig av bloggar, facebook och/eller twitter, men vad är det som är kanon? Varför passar dessa medier vissa målgrupper så bra? Och finns det källor som styrker dina påståenden?

Du beskriver de olika sociala medierna på ett lättförståerligt och enkelt vis med bra exempel på hur det kan användas, vilket är bra för eventuella läsare som är nya till ämnet.

Överlag finner jag att du tar med så många olika aspekter i din essä att det blir svårt att komma fram till en diskussion och slutsats. Kanske bör du begränsa dig lite, vad är det i slutändan som Korpen behöver använda sig av? Det skulle vara intressant att läsa argument för och emot, behöver Korpen verkligen vara delaktig på alla dessa sociala medier? Hur ser Korpens resurser ut? Finns det några nackdelar med vissa sociala medier? Vem skall vara ansvarig för Korpens marknadsföring? Det vill säga, bör man ha en person som har ansvaret eller bör alla ha tillgång till att lägga upp inlägg? Varför och varför inte, kan detta vara bra? Om man vill se stora förbättringar i sitt företags växande, bör man inte behöva dela upp sin budget i för många saker samtidigt. Det kan alltså vara bättre att fokusera på vissa sociala medier istället för att försöka närvara på allihop (Smith, 2012).

Du har skrivit otroligt mycket bra information som jag säkert tror kan vara till stor nytta för Korpen! Med lite mer diskussion och slutsats kommer detta att bli kanon! ;)

/Matilda Henrikson

Bergström, Bo (2009). Effektiv visuell kommunikation. Stockholm; Carlsson bokförlag.

Smith, Brad (2012). The 3 Worst Ways to Use Social Media to Grow Your Business (And What You Should Do Instead). [Elektronisk] Tillgänglig: [2013-01-12]

Kommentera

Publiceras ej