Tjänst A, inlägg 3

0kommentarer

Hur kan man marknadsföra sig via Facebook?
Det blir viktigare och viktigare för företag att synas i sociala medier så som Facebook. Det finns till och med företag som betalar de som ”gillar” dem. Eftersom det syns på ens egen sida efter man har gillat något så sprider sig företaget till deras vänner med. Sannolikheten att dina vänner också väljer att ”gilla” ökar eftersom du väljer att gilla den. Därför blir det attraktivt för företag att ha många ”gillande” (DN, 2012).
42% av företagen som marknadsför sig via Facebook säger att Facebook är viktigt och avgörande för deras verksamhet (Lord, J., 2012).

Som jag skrev i inlägget innan så är det är viktigt att ett företag inte skaffar sig en ”personlig profil” som är till för privatpersoner. Dels för att profilen inte är tillåten för företag och dels för att man missar många viktiga funktioner som finns på företagssidor. Man ska också komma ihåg att när en privatperson blir “vän” med ett företag, som följaktligen felaktigt har en personlig profil, kan företaget läsa deras statusuppdateringar (Marknads Kompetens, 2012).

Börja med att skapa en sida, länken hittar du nere till höger.

Sedan väljer man vad som passar in på sitt företag. Väljer man ”Lokalt företag eller plats” så får man ge lite mer information än om man väljer ”Företag, organisation eller institution”.


Efter att man har valt det som passar en så är det bara att följa Facebooks vägledning.


Tänk på att det är viktigt att bjuda in sina vänner för att även deras vänner ska få syn på det nystartade företaget (Marknads Kompetens, 2012).

Vi fixa det! Men hur ska vi bete oss här inne?
Ska ett företag använda sig av smilisar i sina inlägg?
Vi gillar faktiskt, tro det eller ej, positiva inlägg. För att ta reda på detta analyserade Facebook Skolan 60157 inlägg, publicerade av svenska företag i Oktober, och plockade ut de inlägg som hade smileys i sig. Dom jämförde sedan dessa inlägg mot inlägg utan smileys för att se om dessa inlägg med "glädjande tecken" i sig var mer omtyckta (facebookskolan 2012b).

Bilden kommer från FacebookSkolan (2012a)


Tänk på att bilder engagerar följare och syns bättre än andra inlägg. Vill man skriva så är det viktigt att hålla det kort och koncist eller långt och rikt. Uppmana gärna följarna till aktivitet men tänk på att inte göra det för ofta, även fast det är effektivt. Publicera gärna inlägg varje dag, även på helger. Inlägg som publiceras på helger tenderar att engagera fler följare än inlägg som publiceras på vardagarna (facebookskolan 2012a).

Källa:
DN (2012). Företagen köper sig ”gillande” på Facebook. [Elektronisk].
Tillgänglig: http://www.dn.se/ekonomi/foretagen-koper-sig-gillande-pa-facebook
[2012-11-26]

FacebookSkolan (2012a). Le och hela världen ler mot dig - även på Facebook. [Elektronisk].
Tillgänglig: http://www.facebookskolan.se/blogg/index.php?blogg=le-och-hela-varlden-ler-mot-dig-aven-pa-facebook
[2012-11-26]

Facebookskolan, (2012b). Lägg till Facebooks gilla knapp på er webbsida. [Elektronisk].
Tillgänglig: http://www.facebookskolan.se/facebookskolan/index.php?page=hur-man-lagger-till-en-gilla-knapp-pa-sin-webbsida
[2012-11-26]

Lord, J. (2012). 5 Facebook Marketing Resources You Didn’t know about. [Elektronisk].
Tillgänglig: http://www.seomoz.org/blog/5-facebook-marketing-resources-you-didnt-know-about  
[2012-11-26]

Marknads Kompetens (2012). Skapa en sida för ditt företag på Facebook. [Elektronisk]
Tillgänglig: http://www.marknadskompetens.net/2012/01/29/skapa-en-sida-for-ditt-foretag-pa-facebook/
[2012-11-26]

Kommentera

Publiceras ej