Tjänst A, inlägg 2

0kommentarer

Fördelar/Nackdelar med Facebook för företag?

Facebook har spridit sig som en löpeld över skolor, jobb och familjer och idag är det
självklart att alla har en egen sida. Det är ju ett bra sätt att hålla kontakten på. Men trots vad de flesta
tror så finns det många risker med Facebook om man är slarvig med informationen man ger ut.
Det gäller att känna till sekretessinställningarna (2009).
Eftersom Facebook har över 600 miljoner aktiva användare (2012c) så kan man nå ut till många
människor med ett enkelt knapptryck.
Hur arbetar svenska företag idag?

·        9% av alla svenska företag har en stängd Facebooksida.

·        31% av alla svenska företag har färre än 10 aktiva följare.

·        Svenska företag publicerar mest länkar fast det är bilder som skapar mest engagemang.

·        Inlägg som publiceras på helgen engagerar fler följare.

·        Längden på inlägg påverkar antalet händelser (2012a).

Bilder engagerar följare och skapar större synlighet än andra inlägg. Om man vill skriva text är det viktigt
att tänka på antal tecken. Håll det kort och koncist eller långt och rikt.
Att uppmana sina följare till aktivitet är effektivt för att skapa fler händelser kring ett inlägg, tänk på att
inte göra detta för ofta. Publicera gärna inlägg varje dag, även på helger. Inlägg som publiceras på helger
tenderar att engagera fler följare än inlägg som publiceras på vardagarna.
Facebook handlar om dialog och relationer. Därför är det viktigt att ni har en öppen Facebooksida där
era följare alltid kan ställa frågor och komma med viktiga åsikter (2012a).

Taggar man sina bilder som man lägger upp på Facebook kommer bilderna dyka upp på deras
Facebook sida, vilket betyder att fler lär se sin sida. Man kan också ladda videor som vänner kan få tag i.
Vill man skriva av sig så finns Facebooks "Anteckningar", där kan man uttrycka sina tankar och idéer,
ungefär som en blogg. Statusuppdateringar är ett enkelt sätt att låta sina följare veta vad du håller
på med eller vad du tänker på. Användaren kan kommunicera genom att posta en kommentar
på "väggen", skicka ett privat meddelande eller med chatt-funktionen (2009).

Det är viktigt att ett företag inte skaffar sig en ”personlig profil” som är till för privatpersoner. Dels för att
profilen inte är tillåten för företag och dels för att man missar många viktiga funktioner som finns på företagssidor.
Man ska också komma ihåg att när en privatperson blir “vän” med ett företag, som
följaktligen felaktigt har en personlig profil, kan företaget läsa deras statusuppdateringar (2012b).

Psst.
- Vill man få sina besökare på sin webbsida att bli ett fan på Facebook så behövs det en gilla-knapp.
Det kan man enkelt fixa via Facebook Skolan (2012a).
- Vill man skaffa sig en företagssida så kan man enkelt fixa det via Marknads Kompetens (2012b).


Källa:
Facebookskolan, (2012a). Lägg till Facebooks gilla knapp på er webbsida. [Elektronisk].
Tillgänglig: http://www.facebookskolan.se/facebookskolan/index.php?page=hur-man-lagger-till-en-gilla-knapp-pa-sin-webbsida
[2012-11-26]

Gustafson, S.G. (2009). The Pros and Cons of Using Facebook. Yahoo Voices. [Elektronisk].
Tillgänglig: http://voices.yahoo.com/the-pros-cons-using-facebook-3435308.html?cat=15
[2012-11-26]

Marknads Kompetens (2012b). Skapa en sida för ditt företag på Facebook. [Elektronisk]
Tillgänglig: http://www.marknadskompetens.net/2012/01/29/skapa-en-sida-for-ditt-foretag-pa-facebook/
[2012-11-26]

Wikipedia, (2012c). Facebook. [Elektronisk].
Tillgänglig: http://en.wikipedia.org/wiki/Facebook

[2012-11-26]

Kommentera

Publiceras ej